Karakteristiek

Omdat de predikanten van de doopsgezinde gemeente te Pieterzijl liever in Grijpskerk woonden, werd in 1890 een pastorie aan de Herestraat in Grijpskerk gebouwd. Hierna werd tevens besloten de kerk dan ook maar te verplaatsen naar Grijpskerk: dat was eenvoudiger voor predikant en kerkgangers. Zo gebeurde het dat in 1892 de kerk herbouwd werd in Grijpskerk, in de tuin van de pastorie. Het is daarmee het best verstopte kerkje in de provincie Groningen, deze eenvoudige zaalkerk, met in rode baksteen opgetrokken muren. De gevels zijn opvallend symmetrisch.

Gebruik

Na een grondige restauratie, in samenwerking met de gemeente Zuidhorn, de Stichting Oude Groninger Kerken en de uitvaartvereniging "De Laatste Eer" is het gebouw sinds 9 november 1995 in gebruik als aula.